lørdag 23. mai 2009

01 - "The Bedding"

Intro

Blogging og modellbåt bygging er faktisk ganske forenelig da man har god tid til å blogge mens limen tørker. Dersom du ikke har en smule tolmodighet så kan jeg vel heller anbefale RTR (Read to Run) versjoner av modellbåter ;-)
Jeg har ikke tenkt å bruke tid på forberedelser, som en god arbeidsplass, rette verktøy osv. Dette er godt forklart andre steder og jeg anbefaler å kjøpe modellen din hos noen som har litt erfaring med bygging og som faktisk svarer på mail :-) Jeg kjøpte min hos Øgrey-Hobby via nettbutikken dems (etter noen mailer att og fram). Kjapp leveranse og god kunde support.


Skal du bygge modellbåt fra skratsj, så må du ha en bedding. Med mindre du velger en en slik "halv modell" løsning, hvor du lager halve skroget om gangen (Se 600 serien til Billingboats).
Beddingens hovedoppgave er å hjelpe deg med å lime alle spantene vinkelrett på kjølen.

Byggingen
Selve byggingen av en bedding er ikke så vanskelig, men husk på at du her legger grunnlaget for mye av modellens oppbygging når du limer det sammen. Jeg gjorde min første tabbe allerede på dette steget ved at jeg hadde litt mye lim på noen flater og selve lista som man sette kjølen forskyvde seg når jeg satte tvinger på. Det tar noen timer å bygge beddingen. Vær nøyen, så går liming av spant fortere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar