onsdag 27. mai 2009

02 - Komme igang

Når bedding er bygget og arbeidspulten ryddet er det klart til bygging. Jeg vil anbefale å kjøpe masse små klyper og tvinger, slikt kommer godt med når man skal lime.

Man starter med kjølen. Den er relativt grei å sette sammen. Jeg klarte alikevel å ryke på en liten tabbe her.
Tipset her er derfor: Mål nøyaktig lengde, og mål det igjen :-)
Dersom du bommer litt på lengdene får du trøbbel senere med spantene. Spantene må limes nøyaktig for at du ikke skal få følgefeil i resten av byggingen.

Jeg endte derfor opp med å kappe kjølen av igjen etter den var ferdig og la i en 3-4mm for at den skulle oppnå rett lengde:
Her ser du ett bilde av opprettingen :-) Båten står i Beddingen nå, men de 2 små "klossene" ble lagt inn for å få rett lengde. (Lurt å ikke kappe akkurat der ett spant skal stå) Som du også kan se, så sagde jeg ikke kjølen rett av, men skar dem som en trapp. Dette gjør skjøyten mye sterkere. Uansett er det ikke anbefalt måte å gjøre det på, så ett par kontrollmål før limen skader ikke.

Det er noen andre plater som er greit å lime før du setter kjølen i beddingen. Dette er påbyggsplater som gjør bau og hekk mer solid, men også er dette kantene som "plankene" som utgjør skroget skal limes mot/inntil.

Kjøl-platene passet ikke 100%, men jeg lot dem stikke utenfor bak båten og pusset dem ned slik at det så bra ut. Satser på det er måten å gjøre det på.
Slik ser det ihvertfall ut idag.

Når kjølen er ferdig er det å få satt den fast i beddingen. Pga. min første tabbe måtte jeg sjekke mange ganger at alt var noenlunde i vinkel. Man har litt justeringsmuligheter etter spantene er limt fast, men jo beinere jo bedre blir resultatet og det videre arbeidet.

Avslutter med ett bilde som ble tatt som en milepel. Første spantene på plass :-)

Spantene er selvsagt ikke limt enda.. Lurt å sette dem opp og kikke litt.

I neste
innlegg starter jeg liming av spantene..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar