torsdag 28. mai 2009

03 - Liming av spant

Når båten står bent og vinkelrett i beddingen kan spantlimingen ta til. Jeg råder deg til å merke alle spantene med nr, før du skjærer dem løs, slik at du ikke ved en feiltagelse limer feil. Vær nøye med merkingen av spantene på kjølen. Se nøye på tegningen for å sjønne hvordan distansemålene er oppgitt.

Før jeg gikk igang med spantene, tegnet jeg opp dekksplatene. De skal merkes med blyant for å gjøre det enklere å legge mahogny-dørken rett senere. Det er mye enklere å få dette fint om du gjør det før du skjærer løs dørken. Jeg gikk til innkjøp av linjal i aluminium på dette tidspunktet.. Greit å ha. Dekksplatene er lure å bruke mens du limer opp spantene for å kontrollmåle at spantene ikke er langt unna.

Selve liming av spantene går greit. Spantene helt i endene tok jeg til slutt, for dem når du ikke med vinkelen på beddingen. Jeg er litt skuffet over at de fleste balsa-plankene ikke er så tykke som det står i tegningene. Veldig ofte er en planke tynnere enn det den skulle ha vært og det gjør at spantene sitter løst. Men det går greit når man bruker godt med lim på og gir god tid til tørking.
Ikke glem mellomstykkene som skal limes mellom spantene. Disse kuttet jeg på skyvelærmål som jeg tok mellom spantene etter de var tørket. Dette for at de skal bli trange og ikke gi glipe.
Spant liming er en tolmodighetsprøve. Limen må tørke en liten time før den tåler noe og det er veldig lett å komme borti når man limer neste spant.. Hastverk blir lastverk her.


Når spantene er på plass, skal de langsgåene plankene på spantene limes. Dersom du ikke har brukt dekket til hjelp sålangt, må du ihvertfall gjøre det nå, så du ikke limer spantene slik at dekket ikke kommer på. Jeg tredde dekket inn på alle spantene, mens jeg limte de langsgående plankene. Da fikk jeg justert alle spantene med korrekt avstand.

Dette oppsummerer mye av det jeg har gjort sålangt siste året :-)
ikke at det tar ett år å komme hit, men jeg har det ikke travelt med å bli ferdig og jobber litt og litt i ledige stunder.

2 kommentarer:

  1. Ett fint projekt, hur har det gått?
    Har byggt samma modellbåt i min familj för drygt 20 år sedan.
    /Sebastian

    SvarSlett
  2. Hei. Prosjektet har vært på hold en stund, pga. tidsmangel, men jeg vil forsette til våren. Det kommer flere bloggoppdateringer.

    SvarSlett